Apa Pendirian PAS?

Oleh : Shen Yee Aun (SYA) adalah Penganalisis Politik, Presiden Pertubuhan Hak Belia Malaysia, Pengasas blog SYA For The Nation

1. Nurul Izzah Melayu bebas memilih agama mereka

Nurul Izzah pernah menjadi ahli panel dalam forum tersebut yang bertajuk "Islamic State: Which version? Whose responsibility?" di Gereja Full Gospel Tabernacle, Subang. Dalam forum tersebut Nurul Izzah pernah mengatakan bahawa Melayu di negara Malaysia juga bebas untuk memilih agama mereka. Oleh itu, apakah sebenarnya pendirian rasmi Pas dalam pendapat Nurul Izzah ini?

2. Isu kalimah Allah

Isu ini mula menjadi hangat apabila Ketua Menteri Pulau Pinang iaitu Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP pada 25 Disember 2012 menyatakan penganut Kristian patut dibenarkan untuk menggunakan perkataan Allah. Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga bersetuju dengan pendirian Guan Eng. Dalam isu ini terdapat percanggahan dalam kalangan pemimpin Pas dan apa sebenarnya pendirian rasmi Pas dalam isu ini?

3. Pembatalan Pasar Ramadan

Setiausaha Publisiti DAP iaitu Tony Pua menyatakan bahawa pasar Ramadan perlu dibatalkan. "Saya rasakan kalau satu pasar malam mahupun pasar tani atau pasar Ramadan akan menyebabkan kesesakan lalu lintas, maka semua pasar-pasar dan pasar tani di Melaka atau mana-mana negeri perlu dibatalkan secara langsung.

Kenyataan ini mula berbangkit apabila timbulnya isu penutupan sementara Jonker Street di Melaka. Isu ini dieksploitasi sepenuhnya oleh DAP apabila Tony Pua cuba memainkan isu perkauman dengan memutar belitkan kenyataan bahawa isu ini adalah hukuman kepada masyarakat Cina. Apa yang disembunyikan oleh Tony Pua adalah kebenaran bahawa yang menentang penubuhan dan kewujudan Jonker Street suatu ketika dahulu adalah Betty Chew sendiri apabila beliau menjadi ahli Parlimen di kawasan tersebut. Adakah dalam isu ini Tony Pua hendak mengatakan isteri Setiausaha Agung DAP yang juga menantu Lim Kit Siang hendak menghukum masyarakat Cina suatu ketika dahulu apabila kewujudan Jonker Street yang diperjuangkan oleh MCA ditentang DAP?

Oleh itu, adakah dalam bulan Ramadan yang mulia ini masyarakat Melayu tidak dibenarkan berniaga dan apakah rasionalnya pasar Ramadhan yang berlangsung setahun sekali juga hendak dipersoalkan oleh individu tertentu?

4. Pengurangan minimum setengah juta kakitangan awam

Tony Pua juga pernah menyatakan bahawa sekiranya pakatan pembangkang memerintah maka pengurangan kakitangan awam akan berlaku secara berperingkat-peringkat. Difahamkan separuh daripada bilangan kakitangan awam yang sedia ada akan dikurangkan. Sekurang-kurangnya kakitangan awam di negara ini mencacah 1.4 juta orang dan sekurang-kurang 80 peratus masyarakat Melayu berkhidmat dalam sektor berkenaan. Sekiranya benar cadangan Tony Pua hendak diaplikasikan maka sekurang-kurangnya 500,000 ribu pekerja dan keluarga Melayu akan kehilangan pekerjaan mereka.

5. Mempertikai titah Sultan Johor dan Undang-Undang Tubuh Johor 1895

Sultan Johor juga mengingatkan kesemua wakil rakyat supaya memahami isi kandungan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Johor 1895 dan mematuhi peraturan serta tatacara Dewan Undangan Negeri Johor. Kerajaan Negeri Johor, menurut baginda, telah ditubuhkan lebih awal daripada kerajaan Malaysia di mana telah berpegang lama kepada Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor 1895.

Apakah pendirian Pas apabila pemimpin DAP Perak, Ngeh Koo Ham dan Ketua Pemuda MCA iaitu Wee Ka Siong mempersoalkan pelantikan Datuk Tee Siew Keong sebagai salah seorang anggota Exco negeri Johor?

6. Anwar: Titah Yang di-Pertuan Agong boleh dipertikai

Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menganggap titah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah ketika merasmikan pembukaan Penggal Pertama, Persidangan Parlimen ke-13 di Dewan Rakyat pada baru-baru ini bukan suatu arahan, sebaliknya boleh dibahas dan dipertikai. Adakah parti Pas turut berkongsi pendirian yang sama dalam isu ini atau sebaliknya?

7. Kezaliman RBA yang ditentang oleh Islam

Red Bean Army (RBA) merupakan satu entiti bukan sahaja bahaya tetapi amat zalim dan tidak berperikemanusiaan. Dalam mana-mana agama di dunia ini termasuk agama Islam turut melarang operasi mengaibkan pihak lawan secara keterlaluan dan perkara ini telah dilakukan setiap hari oleh RBA sehingga ramai rakyat Malaysia tidak berdosa menjadi mangsanya. Tahap penipuan dan serangan RBA di alam siber mencapai satu tahap yang mampu menggugat keamanan dan keselamatan negara ini. Apa sebenarnya pandangan Pas dalam isu RBA?

8. Penipuan fakta Lynas

Dalam isu Lynas Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri pernah berucap bahawa isu ini tidak boleh dimanipulasi faktanya dan merujuk kepada salah seorang pemimpin Pas iaitu Dr. Che Rosli Che Mat selaku pakar Nuklear yang menyatakan tapak Lynas adalah selamat. Che Rosli berterus terang bahawa pandangannya bahawa tahap radiasi projek Lynas di Gebeng adalah rendah berdasarkan kajian saintifik. Maksudnya, jika ada mana-mana pihak nampak pendapatnya (Lynas adalah selamat) itu seolah-olah beliau tidak sehaluan dengan semua pemimpin pembangkang dalam isu Lynas, itu adalah soal politik sahaja. "Kita kena pergi pada saintifik. Saya bekerjasama dengan kementerian mana yang mampu tetapi jangan cuba politikkan.

Mengapa pula dalam isu ini Pas tidak berani tampil ke hadapan untuk menyelar tindakan DAP dan PKR yang mencipta persepsi bahawa Lynas adalah sebuah loji nuklear yang tidak selamat?

9. Isu calon pengedar dadah dan Marxis PKR dalam PRU-13

Pas merupakan sekutu rakan PKR dalam pakatan pembangkangt. Namun begitu semasa kempen PRU-1, Hadi Awang pernah menyatakan bahawa PKR meletak calon salah iaitu pengedar dadah dan berfahaman Marxisme. Ini mengakibatkan berlaku pertembungan tujuh kerusi antara Pas dan PKR pada PRU-13. Oleh itu, apakah sebenarnya pendirian rasmi Pas dalam kerjasama antara Pas dan PKR dimana PKR telah dikatakan menyokong calon pengedar dadah dan pengikut Marxis?

10. Misteri tanah untuk pembangunan masjid dan sekolah oleh pakatan pembangkang Selangor

Mengikut perundangan bahawa setiap pembangunan komersial di sesuatu tempat maka satu pertiga daripada tanah tersebut mesti diperuntukkan kepada pembangunan komuniti. Pemaju awal di kawasan berkaitan (Damansara Perdana) adalah MK Land dan syarikat berkenaan sudah pun menghantar pelan perancangan bandar mereka yang menepati perundangan di sesebuah kawasan iaitu satu pertiga daripada sebarang pembangunan mesti dikhaskan kepada pembangunan tanah komuniti iaitu masjid dan sekolah.

Persoalan kini, mengapakah tanah untuk pembinaan masjid dan sekolah seperti yang dinyatakan dalam pelan awal perancangan bandar tersebut kini digunakan untuk pembangunan komersial? (dilaporkan oleh blog 1sya.com dan http://www.anwaraidc.com/. Keadaan ini hanya berlaku apabila berlakunya pertukaran pemaju daripada MK Land kepada Mamoooth Empiree? Adakah pembangunan oleh pemaju baharu mendapat kebenaran daripada kerajaan pakatan pembangkang Selangor ?

Apakah berlaku proses pembatalan pelan perancangan bandar yang pada mulanya ada peruntukan untuk pembinaan masjid dan sekolah tetapi telah bertukar menjadi pembangunan komersial? Adakah terdapatnya pertukaran tanah untuk pembinaan masjid dan sekolah di kawasan lain?

Adakah terdapat penggantian tanah untuk masjid dan sekolah yang sepatutnya ada di kawasan tersebut? Apakah sebenarnya berlaku dalam isu ini? Mengapa tanah yang sepatutnya digunakan untuk pembinaan masjid dan sekolah tiba-tiba hilang?

Rakyat Malaysia mengharapkan Pas Pusat dan Selangor akan mendapatkan jawapan daripada kerajaan Pakatan Rakyat dan menyoal PKR dan DAP apakah sebenarnya status tanah masjid dan sekolah untuk kegunaan rakyat dalam isu misteri tanah komuniti pakatan pembangkang Selangor. Dijangkakan kedua-dua tanah (sekolah dan masjid) bernilai sekitar RM50 juta hingga RM150 juta.

http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20130721/re_05/Apa-sebenarnya-pendirian-Pas
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment